Fisica Teorica 3 Meccanica Quantistica Teoria Non Relativistica Book PDF, EPUB Download & Read Online Free

Meccanica quantistica
Author: Lev Davidovič Landau
Publisher:
ISBN:
Pages: 774
Year: 1976
View: 715
Read: 1312

Elementi di Fisica Teorica
Author: Michele Cini
Publisher: Springer Science & Business Media
ISBN: 884700425X
Pages: 260
Year: 2007-06-10
View: 1332
Read: 1188
Le idee e le tecniche della Fisica Teorica del XX secolo (meccanica analitica, meccanica statistica, relatività e meccanica quantistica non relativistica) non sono più appannaggio esclusivo dei fisici. Ormai, specialmente con la recente introduzione di nuovi corsi di laurea, le conoscenze di base rientrano nel bagaglio culturale comune ai laureati in materie scientifiche e tecnologiche affini alla Fisica e alle sue applicazioni. La trattazione in questo libro, è meno formale rispetto ai tradizionali corsi di Istituzioni di Fisica Teorica. Lo scopo è comunque quello di raggiungere una reale comprensione dei concetti fisici e una capacità di risolvere autonomamente problemi. Lo stile è discorsivo, con abbondanza di esempi, l’esposizione di tutti i passaggi importanti è dettagliata, rispondendo in anticipo a tutte le domande che solitamente pongono gli allievi. L’autore ha dato spazio a sviluppi recenti e interessanti, come il microscopio a tunnel e la criptografia quantistica. Ha cercato di spiegare sempre le motivazioni delle manipolazioni matematiche, e il significato fisico di tutte le grandezze misurabili. Soprattutto, ha sottolineato gli aspetti che fanno della Fisica Teorica una scienza piena di risvolti pratici e insieme una avventura intellettuale particolarmente affascinante.
Teoria Spettrale e Meccanica Quantistica
Author: Valter Moretti
Publisher: Springer Science & Business Media
ISBN: 8847016118
Pages: 704
Year: 2010-06-14
View: 1136
Read: 1060
Scopo principale di questo libro è quello di esporre i fondamenti matematici della Meccanica Quantistica (non relativistica) in modo matematicamente rigoroso. Il libro può considerarsi un testo introduttivo all’analisi funzionale lineare sugli spazi di Hilbert, con particolare enfasi su alcuni risultati di teoria spettrale. Le idee matematiche vengono sviluppate in modo astratto e logicamente indipendente dalla trattazione fisica, che appare comunque nelle motivazioni e nelle applicazioni. Inoltre, il libro si prefigge di raccogliere in un unico testo diversi utili risultati rigorosi, ma più avanzati di quanto si trovi nei manuali di fisica quantistica, sulla struttura matematica della Meccanica Quantistica.
Statistical Physics
Author: Lev Davidovich Landau, Evgenij Michajlovič Lifšic (physicien.)
Publisher:
ISBN: 0080230393
Pages: 544
Year: 1980
View: 417
Read: 1098

Quantum Mechanics
Author: Albert Messiah
Publisher: Courier Corporation
ISBN: 0486791661
Pages: 1152
Year: 2014-02-17
View: 1225
Read: 975
"Strongly recommended" by the American Journal of Physics, this volume serves as a text for advanced undergraduates and graduate students of physics as well as a reference for professionals. Clear in its presentation and scrupulous in its attention to detail, the treatment originally appeared in a two-volume French edition. This convenient single-volume translation begins with formalism and its interpretation, starting with the origins of quantum theory and examinations of matter waves and the Schrödinger equation, one-dimensional quantized systems, the uncertainty relations, and the mathematical framework and physical content of formalism. The second half opens with an exploration of symmetries and invariance, including a consideration of angular momentum, identical particles and the Pauli exclusion principle, invariance and conservation laws, and time reversal. Methods of approximation include those involving stationary perturbations, the equation of motion, variational method, and collision theory. The final chapters review the elements of relativistic quantum mechanics, and each of the two volumes concludes with useful appendixes.
An Introduction to Gauge Theories
Author: Nicola Cabibbo, Luciano Maiani, Omar Benhar
Publisher: CRC Press
ISBN: 1315352710
Pages: 304
Year: 2017-07-28
View: 235
Read: 970
Written by world-leading experts in particle physics, this new book from Luciano Maiani and Omar Benhar, with contributions from the late Nicola Cabibbo, is based on Feynman’s path integrals. Key elements of gauge theories are described—Feynman diagrams, gauge-fixing, Faddeev-Popov ghosts—as well as renormalization in Quantum Electrodynamics. Quarks and QCD interactions are introduced. Renormalization group and high momentum behaviour of the coupling constants is discussed in QED and QCD, with asymptotic freedom derived at one-loop. These concepts are related to the Higgs boson and models of grand unification. "... an excellent introduction to the quantum theory of gauge fields and their applications to particle physics. ... It will be an excellent book for the serious student and a good reference for the professional practitioner. Let me add that, scattered through the pages, we can find occasional traces of Nicola Cabibbo's style." —John Iliopoulos, CNRS-Ecole Normale Supérieure " ... The volume ends with an illuminating description of the expectation generated by the recent discovery of the Higgs boson, combined with the lack of evidence for super-symmetric particles in the mass range 0.6-1 TeV." —Arturo Menchaca-Rocha, FinstP, Professor of Physics, Mexico’s National Autonomous University, Former President of the Mexican Academy of Sciences, Presidential Advisor "...The reader is masterfully guided through the subtleties of the quantum field theory and elementary particle physics from simple examples in Quantum Mechanics to salient details of modern theory." —Mikhail Voloshin, Professor of Physics, University of Minnesota
Professione TSRM
Author: Lucio Olivetti
Publisher: Springer Science & Business Media
ISBN: 8847023246
Pages: 447
Year: 2013-10-04
View: 1102
Read: 277
L'opera è suddivisa in tre parti. La prima tratta gli aspetti generali e le norme essenziali: sono descritti il Sistema Sanitario Nazionale, la struttura dell'Azienda sanitaria, il percorso formativo del TSRM, gli aspetti particolari della sua figura professionale e come questa si sia modificata nel passaggio dall'era analogica a quella digitale. Arricchiscono inoltre questa sezione i capitoli sulle norme relative a radiazioni ionizzanti e radioprotezione, oltre che sull'etica, la deontologia e le problematiche medico-forensi. La seconda parte dell'opera percorre sistematicamente l'anatomia umana, regina dell'immagine, per distretti corporei: partendo dall'anatomia macroscopica, illustrata da numerose tavole a colori, si descrive come utilizzare correttamente le metodiche di imaging, così da inquadrare meglio la condizione normale e identificare precocemente il patologico. Chiude il volume una terza sezione dedicata alla verifica dell'apprendimento mediante test a risposta multipla.
Problemi di meccanica quantistica non relativistica
Author: Carlo Alabiso, Alessandro Chiesa
Publisher: Springer Science & Business Media
ISBN: 8847026946
Pages: 468
Year: 2013-11-20
View: 353
Read: 799
Il volume raccoglie una selezione di problemi assegnati nei corsi di Meccanica Quantistica non relativistica previsti per la Laurea in Fisica presso l’Università degli Studi di Parma. Gli oltre 300 problemi sono divisi in undici capitoli tematici, all’interno dei quali è possibile individuare vari livelli di difficoltà, per studenti della Laurea Triennale, della Magistrale e del Dottorato di Ricerca. L’attenzione nei confronti di una sua ampia funzione pedagogica ci ha portato a dividere il volume in tre parti, Problemi, Risposte/Suggerimenti e Soluzioni, per guidare lo studente verso un approccio autonomo e progressivo: risolvere il problema, controllare la risposta, consultare la soluzione. Le soluzioni sono sempre state oggetto di discussione in aula; contengono quindi anche le risposte ai dubbi e alle perplessità degli studenti e sono spesso più estese di quanto richiesto dalla semplice prova d’esame. Si è aggiunta un’ampia appendice teorica da utilizzare per consultazione e per omogeneizzare le notazioni, non certo per sostituire un buon testo organico.
Metodi di Analisi Matematica per l'Ingegneria
Author: Marco Bramanti
Publisher: Società Editrice Esculapio
ISBN: 8893850389
Pages: 704
Year: 2017-07-20
View: 922
Read: 1184
Il libro nasce dalla rielaborazione del materiale preparato per alcuni corsi di Metodi Matematici per l’Ingegneria e di Elementi di Analisi Funzionale e Trasformate tenuti al Politecnico di Milano negli ultimi anni e può essere utilizzato per costruire corsi di tipo diverso, scegliendo opportunamente dai vari capitoli. Il testo ha come solo prerequisito l’analisi matematica tradizionalmente insegnata nei corsi di base di ingegneria e presenta anzitutto gli argomenti istituzionali dell’analisi matematica superiore: generalità sugli spazi vettoriali normati, convergenza uniforme, spazi di funzioni continue, misura e integrale di Lebesgue, spazi di funzioni integrabili, generalità su operatori e funzionali lineari continui, spazi di Hilbert, teoria delle funzioni derivabili di variabile complessa. Seguono poi argomenti più operativi e ricchi di applicazioni: i metodi di ortogonalità, per questioni di approssimazione o di risoluzione di problemi differenziali, le trasformate integrali di Fourier e di Laplace, con un certo ventaglio di applicazioni, i primi elementi della teoria delle distribuzioni, con applicazioni alla teoria dei filtri. Le applicazioni fisico-matematiche o fisico-ingegneristiche presenti nel testo sono numerose e scelte da settori diversi. Il testo è costruito con una certa modularità. Ad esempio, l’eventuale esclusione della teoria delle funzioni di variabile complessa dal programma del corso non pregiudica la comprensione delle altri parti del libro. Della maggior parte dei risultati enunciati nel testo è fornita una dimostrazione, per altri sono dati riferimenti bibliografici. Alla fine di ogni capitolo è presente un certo assortimento di esercizi, tutti forniti di svolgimenti completi, che si trovano nella versione online del testo.
Electroweak Interactions
Author: Peter Renton
Publisher: Cambridge University Press
ISBN: 0521366925
Pages: 596
Year: 1990-02-22
View: 1001
Read: 1245
A graduate-level description of how the theory of electroweak interactions, or so-called "Standard Model" unifies the weak and electromagnetic forces of nature in high energy physics.
Proceedings of the Sixth Alexander Friedmann International Seminar on Gravitation and Cosmology
Author: R. Triay, Aleksandr Aleksandrovich Fridman
Publisher:
ISBN:
Pages: 317
Year: 2005
View: 689
Read: 1162

Quantum Mechanics
Author: Kenichi Konishi, Giampiero Paffuti
Publisher: OUP Oxford
ISBN: 0191567973
Pages: 800
Year: 2009-03-05
View: 312
Read: 1235
This book provides the reader with a contemporary and comprehensive introduction to Quantum Mechanics. It is suitable for beginners as well as for more advanced university students. Quantum mechanics is presented in a pedagogical fashion, with a clear logical organization. The various concepts and methods are introduced first in elementary terms, and later developed into more precise formulations. Systematic studies of approximation methods and the discussion of a wide class of physical applications follow. Part I of the book, together with the opening sections of Part II, provide adequate material for an introductory course of one semester at most universities. The rest of the book might be used in an advanced course on Quantum Mechanics. The basic material is fairly standard, even though some discussions such as those on general systems with time-dependent Hamiltonians, on metastable systems, as well as the discussions in some of the Complement sections, may not be found in other textbooks. The book also contains many original observations or new ways of illustrating even well-known subjects. In fact, the authors wish to convey in this book the sense of wonder in the logical simplicity and at the same time the beauty of subtle and far-reaching consequences of Quantum Mechanics, to young physics students in particular. Problem sets are provided at the end of each chapter, to be solved either analytically or by numerical methods. The solutions to both types of problems are given as separate pdf files or as Mathematica notebooks (there are 88 of them), all together on a CD accompanying the textbook. The presence of such a collection of numerical analyses enriches the main text and is one of the characteristic features of the book. With the many interesting systems discussed, the book will also be a useful reference for researchers and teachers. It provides the reader with a unique, enjoyable and rather complete textbook of Quantum Mechanics, destined to set a new standard for many years to come.
The Principles of Quantum Mechanics
Author: Paul Adrien Maurice Dirac
Publisher: Oxford University Press
ISBN: 0198520115
Pages: 314
Year: 1981-01-01
View: 667
Read: 172
The first edition of this work appeared in 1930, and its originality won it immediate recognition as a classic of modern physical theory. The fourth edition has been bought out to meet a continued demand. Some improvements have been made, the main one being the complete rewriting of the chapter on quantum electrodymanics, to bring in electron-pair creation. This makes it suitable as an introduction to recent works on quantum field theories.
Istituzioni di fisica teorica
Author: Enrico Onofri, Claudio Destri
Publisher: Carocci editore
ISBN: 8843010611
Pages: 574
Year: 1996
View: 1217
Read: 829

Seven Brief Lessons on Physics
Author: Carlo Rovelli
Publisher: Penguin
ISBN: 0399184430
Pages: 96
Year: 2016-03-01
View: 662
Read: 1162
Look out for Carlo Rovelli's next book, Reality Is Not What It Seems. Instant New York Times Bestseller “One of the year’s most entrancing books about science.”—The Wall Street Journal “Clear, elegant...a whirlwind tour of some of the biggest ideas in physics.”—The New York Times Book Review This playful, entertaining, and mind-bending introduction to modern physics briskly explains Einstein's general relativity, quantum mechanics, elementary particles, gravity, black holes, the complex architecture of the universe, and the role humans play in this weird and wonderful world. Carlo Rovelli, a renowned theoretical physicist, is a delightfully poetic and philosophical scientific guide. He takes us to the frontiers of our knowledge: to the most minute reaches of the fabric of space, back to the origins of the cosmos, and into the workings of our minds. The book celebrates the joy of discovery. “Here, on the edge of what we know, in contact with the ocean of the unknown, shines the mystery and the beauty of the world,” Rovelli writes. “And it’s breathtaking.”